Google Search Console (afgekort GSC) is een super waardevolle tool; niet zo populair als Google Analytics, maar wél onmisbaar als je meer bezoekers wil trekken naar je website of webshop. Voordat je Google Search Console induikt, is het handig om het volgende te weten:
Betrouwbaarheid
De data in Google Search Console is betrouwbaar. Het geeft een goede indicatie van hoe vaak verschillende zoekwoorden vertoond worden en welke positie jouw website heeft voor deze zoekwoorden. Maar gebruik de data niet als exacte getallen, hou dus rekening met een betrouwbaarheidsmarge.
Verschil met Google Analytics
Je gebruikt al Google Analytics, waarom zou je dan ook nog Google Search Console gebruiken? In Google Analytics zie je wat bezoekers doen op je website en vanuit welke verkeersbronnen ze jouw website bezoeken. GSC laat zien hoe jouw website presteert in Google, dus vóórdat iemand jouw website bezoekt. Een waardevolle aanvulling dus op je Google Analytics data.
Waar kan ik Google Search Console voor gebruiken?
In dit blog bespreken we stap voor stap wat je met Google Search Console kan doen. We laten een aantal rapporten in Google Search Console zien, waarmee je jouw positie in Google kan verbeteren.
Overzicht
In het tabblad overzicht zie je in één oogopslag hoe het gesteld is met de gezondheid van je website. Je ziet een overzicht van mogelijke crawlfouten, zoals 404 pagina’s. Als er in korte tijd een sterke toename is in crawlfouten, dan krijg je ook een e-mail van Google.
In de zoekanalyse zie je hoeveel klikken jouw website heeft gehad via Google in de laatste 28 dagen. Onder sitemaps zie je hoeveel urls in de sitemap zijn opgenomen en hoeveel er geïndexeerd worden door Google. Een groot verschil in opgenomen en geïndexeerde pagina’s kan op een probleem met je sitemap duiden.
Prestaties
Zoekanalyse is het meest nuttige rapport voor zoekmachineoptimalisatie. Deze inzichten kun je direct gebruiken om meer verkeer naar jouw website te trekken.
Het rapport toont vier type data
Clicks – Het aantal klikken naar jouw website vanuit de organische (niet betaalde) zoekresultaten.
Impressions – Het aantal mensen dat jouw website in de zoekresultaten heeft gezien.
CTR – Click trough rate (CTR) wordt berekend als volgt: aantal kliks / aantal impressies.
Gemiddelde positie – Positie laat zien op welke positie in de zoekresultaten jouw website getoond wordt.
In de bovenste rij kun je de resultaten filteren op zoekwoord, pagina url, land, type device, zoektype en datum.
Dankzij deze filters krijg je gedetailleerd inzicht in de prestatie van jouw website in de zoekresultaten. Maar waar let je nu op?
Dankzij deze filters krijg je gedetailleerd inzicht in de prestatie van jouw website in de zoekresultaten. Maar waar let je nu op?
- Zoekwoorden met veel vertoningen, maar een lage CTR
Mensen zien jouw website in de zoekresultaten, maar besluiten niet te klikken. Meestal is de titel of meta beschrijving van jouw pagina niet aantrekkelijk genoeg, in vergelijking met de andere zoekresultaten. Een betere titel en meta beschrijving zorgen voor een hogere CTR. - Posities van belangrijke zoekwoorden
- Branded versus non-branded zoekopdrachten
In Google Analytics zie je hoeveel mensen via Google jouw website bezoeken. Veel van die bezoekers typen jouw bedrijfsnaam in en klikken op een zoekresultaat. Het percentage branded versus non-branded zoekopdrachten is interessant om te monitoren. - Content ideeën
Je website wordt getoond voor zoekopdrachten waar je in eerste instantie niet aan gedacht had. Het loont om deze zoekopdrachten te benutten in een blog of artikel, zodat je betere posities krijgt en dus meer verkeer naar jouw website.
Sitemaps
Een belangrijke manier om Google te laten weten welke pagina's belangrijk zijn voor je site is het uploaden van je sitemap in Google Search Console. Sitemaps zijn een belangrijke manier om Google te laten weten welke pagina's belangrijk zijn voor je site. Daarnaast zijn ze belangrijk voor het crawlen van niet-tekstuele content (zoals afbeeldingen en video's). Weet je niet wat de URL van je sitemap is? Vraag dit even na bij je webbouwer.
Dekking
Met dit rapport kun je de indexstatus van alle URL's bekijken die de property van je Google Search Console account bevatten. Je vind hier de URL's gegroepeerd op status (fout, waarschuwing of geldig) en waarom deze status aan een bepaalde URL is toegediend.
Website aanmelden bij Google
Het is eenvoudig om jouw website bij Google Search Console aan te melden. Soms heb je de hulp van jouw webbouwer nodig. Lees voor de zekerheid de handleiding van Google.
Google Search Console is een eenvoudige, maar onmisbare tool. Je kan het gebruiken om allerlei seo verbeteringen door te voeren. Als je serieus aan de slag wil met zoekmachine optimalisatie, dan is GSC je eerste stop. En dat allemaal gratis.