Google Shopping inzetten?

Je bent eigenaar van een webshop en wilt dat je producten prominenter in Google te zien zijn? Google heeft hier de perfecte manier voor, namelijk Google Shopping. Dé manier om je producten in de zoekresultaten meteen aan de consument te laten zien. Onmisbaar voor iedere webshop.

Wat is Google shopping?

Google Shopping is een uitbreiding op de bestaande Google Ads advertenties. Shopping is een apart marketingprogramma binnen de zoekresultaten van Google. Je producten worden in deze advertenties namelijk niet alleen aanbevolen door middel van een tekstadvertentie. De consument ziet bij shopping advertenties namelijk meteen een afbeelding, beschrijving én de prijs van het product. De consument is op zoek naar een bepaald product, laten we zeggen ‘heren veterschoenen’. In de zoekresultaten wordt bovenaan de pagina een kort overzicht getoond van verschillende aanbieders van heren veterschoenen. Deze aanbieders gebruiken allemaal een shopping campagne. Het voordeel voor de consument is dat hij op deze manier snel de prijs kan vergelijken en zien welke aanbieder welke schoenen op voorraad heeft.

Hoe werkt Google Shopping?

Een shopping campagne werkt op basis van een product feed. Dit is een bestand waarin je handmatig of automatisch verschillende gegevens van je producten plaatst. Bij grote webshops is het aan te bevelen om gebruik te maken van automatische productfeeds. Deze houden namelijk ook rekening met de voorraad van producten en verandering in prijzen. Deze productfeed wordt geüpload in het Merchant Center van Google. Google controleert dan of je feed voldoet aan alle eisen. Daarna maak je in je Google Ads account een shopping campagne aan. Deze campagne is gebaseerd op de opbouw van je feed. Zo kun je bijvoorbeeld campagnes onderverdelen op merk of product categorie. Het is belangrijk om een goede verdeling te maken in je campagnes; op deze manier krijgt de consument het product te zien dat het beste overeenkomt met zijn zoekopdracht.

Wat moet er gebeuren voordat een shopping campagne live kan?

Een groot voordeel van Google Shopping is dat je meteen bovenaan staat in het koopproces van de consument. De consument is immers al op zoek naar een specifiek product als hij jouw shopping campagnes ziet. Doordat de consument een afbeelding van het product en de prijs ziet is hij sneller geneigd om op deze advertentie te klikken dan op een tekstadvertentie in het zoeknetwerk.

Het implementeren van een shopping campagne vergt tijd. Er moet immers een feed aangemaakt worden die goedgekeurd moet worden door Google. Er moet een account in het Merchant Center worden aangemaakt en als laatste moeten de shopping campagnes geïmplementeerd worden in het Google Ads account.

Leadbouwers kan je helpen met al deze stappen en zorgt ervoor dat je shopping campagnes snel live kunnen. Voor een webshop met veel wisselende producten en voorraden is het belangrijk dat de shopping campagnes altijd up-to-date blijven. Wij zullen naast het implementeren van de shopping campagnes ook helpen met het optimaliseren van deze campagnes. Het monitoren van het rendement van deze campagnes hoort hier natuurlijk ook bij.

Nieuwsgierig geworden naar hoe Google Shopping je omzet kan verhogen? 

Geïnteresseerd of meer weten?

Stuur ons een bericht