- Social media strategie
- Social media advertising
- Google Ads Zoeknetwerk campagnes
- Google Ads Display campagnes
- Cross domain tracking
- Real time dashboard
De warming-up
Aan een hardloopwedstrijd doe je in eerste instantie natuurlijk mee om het parcours, maar tegenwoordig is het karakter dat bij een loop hoort minstens net zo belangrijk. Aan ons de taak om iedere loop zo te positioneren dat het karakter van de loop duidelijk naar voren kwam en de deelnemers aansprak.
De Zevenheuvelenloop is bijvoorbeeld een échte herfstklassieker, hier komen de profs om een nieuw record op de 15km neer te zetten. De Stevensloop is dan weer een echte stadsloop waar Nijmegen centraal staat en de Marikenloop is van oudsher een hardloopwedstrijd gericht op vrouwen.
De websites hebben allemaal dezelfde basis, daaroverheen is er per loop een eigen karakteristieke branding. Deze structuur hebben we ook toegepast op de online campagnes. Een inspirerende en heldere boodschap die stimuleert om in te schrijven, gecombineerd met beelden die het karakter van de loop perfect weergeven. Deze strategie hebben we in twee fases tot uitwerking laten komen. Fase 1, oftewel de ‘awareness fase’, mensen die nog niet bekend zijn met de loop laten kennismaken met de loop. Deze doelgroep heeft door middel van caro advertenties en inspirerende video's advertenties kennis gemaakt met de loop op onder andere Facebook en Instagram. In fase 2 wordt de doelgroep benaderd die wel al bekend is met de loop. Dit kan doordat ze al op de website hebben gekeken, maar ook omdat ze in andere jaren al hebben deelgenomen. Het doel van fase 2 is gericht op het realiseren van inschrijvingen. Door directer te communiceren en heldere call-to-actions te gebruiken hebben we de deelnemersaantallen van voorgaande jaren weten te evenaren.
Socials pakken de lead
Belangrijk onderdeel van social advertising is het vinden van de juiste doelgroep. Wie doet er nou eigenlijk mee aan zo'n hardloopwedstrijd? Wij hebben deze doelgroep onder andere gevonden door hardlopers te targeten en gebruik te maken van look-a-like audiences. Door remarketing campagnes in te richten blijven we lopers die geïnteresseerd zijn in een van de evenementen, volgen en inspireren om zich in te schrijven.
(Stads)Cross-Domain tracking
Om het maximale rendement uit de campagnes te kunnen halen, hebben we de juiste data nodig. Om dit te realiseren, was er eerst nog een kleine horde die genomen moest worden. Het inschrijfformulier van de loop wordt namelijk op een ander domein gehost dan de website. Op zich geen probleem maar Analytics herkende een webbezoeker die van de gewone website naar het inschrijfformulier ging niet als dezelfde webbezoeker. Er werden twee sessies gemeten én de inschrijving werd aan de verkeerde bron toegeschreven. Om de juiste data te kunnen analyseren, hebben we cross-domain tracking geïmplementeerd. Zoals de naam al prijsgeeft, zorg je hiermee dat je een websitebezoeker over meerdere domeinen kunt volgen. Zo kunnen we in één sessie een websitebezoeker volgen die van de website naar het inschrijfformulier gaat en weer terug. Én weten we vanuit welke bron de bezoekers die het inschrijfformulier invullen in eerste instantie kwamen.
Laat die medailles maar komen
Drie evenementen in een nieuw jasje, alle lopen vol, de merchandise strak uitverkocht en natuurlijk het allerbelangrijkste: tevreden hardlopers! Natuurlijk wilden we dit ook zelf ervaren; Leadbouwers heeft met een team aan de Zevenheuvelennacht deelgenomen. Zo hebben we zelf uit eerste hand ervaren waar een sterke social media campagne toe kan leiden!