Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is niet nieuw. Maar het belang ervan wordt nog wel eens onderschat. In plaats van jouw content te pushen (outbound), trek je jouw potentiële klant aan met content en waardevolle ervaringen (inbound). Maar hoe pak je dat aan? Wat heb jij er aan?

Inbound, een term die Brian Halligan, CEO en co-founder van HubSpot, zelf heeft bedacht. Volgens de marketing automation software HubSpot draait inbound om het leveren van waarde op ieder mogelijk moment tijdens de klantreis. Dit doe je door waardevolle content te verspreiden.

Wat is de Inbound methode?

Bij Inbound Marketing ga je niet zomaar zo veel mogelijk blogs schrijven. Ja, je wil mensen aantrekken met content. Maar nee, je wil dat het relevante content is die een relevante doelgroep bereikt. Inbound draait om mensen verder helpen bij hun probleem. Jouw content begeleidt ze naar de juiste oplossing.

Juiste persoon

Bij Inbound Marketing target je jouw buyer persona. Dat gaat een stap verder dan jouw doelgroep beschrijven. Aan de hand van data en enkele inschattingen schets je een compleet beeld van jouw ideale klant. Compleet met achtergrondinformatie, werkervaring en foto.

Juiste moment

Het juiste moment is bijna even belangrijk als de juiste personen bereiken. Bij Inbound Marketing communiceer je niet zomaar “om te communiceren”. Op specifieke momenten communiceer je relevante content voor jouw buyer persona. Hoe bepaal je dat moment? Aan de hand van de buyer’s journey of klantreis.

Wat relevant is voor jouw potentiële klant verschilt per fase van de klantreis. Als je net aan het aan het oriënteren bent, wil je waarschijnlijk ook niet direct naar een prijzenpagina verwezen worden. De buyer’s journey bestaat uit 3 fases. Tijdens de awareness fase beseft iemand dat ze een probleem hebben. Tijdens de Consideration fase onderzoeken ze verschillende oplossingen. Tijdens de Decision fase kiezen ze voor een oplossing. Je weet alleen wat relevant is voor jouw (potentiële) klant, als je op de hoogte blijft van zijn of haar buyer’s journey.

Juiste content

Last, but not least: de content. Je weet nu aan wie je iets wil communiceren en op welk moment. Maar wat moet je communiceren dan? Relevante content in een relevant format. Om mensen verder te helpen. Zoals bijvoorbeeld blogs, whitepapers en eBooks.

Maar Inbound Marketing denkt verder dan alleen de copy. Een Inbound Marketing-tekst is niet compleet zonder call to action (CTA). Met de CTA help jij jouw potentiële klant weer verder. Van de handige blog leidt jij ze naar bijvoorbeeld extra informatie of toch die prijzenlijst. Daarnaast horen SEOconversie optimalisatie en advertising ook onlosmakend bij Inbound Marketing. Hiermee zorg jij dat onbekenden uiteindelijk promotors worden. De Inbound methode bestaat uit vier fases, allemaal ondersteund door vormen van content.

In de Attract-fase trek je mensen aan met blogs, social media advertentie en zoekwoorden optimalisatie. Daarna converteer je websitebezoekers tot leads met call-to-actions, formulieren en landingspagina’s. In de Close-fase worden leads jouw klanten, door middel van e-mail ondersteuning en workflows. In de laatste fase, de Delight-fase, worden klanten promotors. De Inbound methode gaat dus nog verder na het sluiten van de deal. Dit structureel goed doen en bijhouden is lastig. Gelukkig is daar marketing automation voor bedacht. Doormiddel van workflows leidt geheel automatisch, maar toch persoonlijk je leads door de verschillende fases en presenteer je hen precies die content die voor hen interessant is.

Inbound marketing – Wat heb ik eraan?

Veel bedrijven implementeren Inbound Marketing. Dan moeten er ook voordelen aan vast zitten natuurlijk. Waarom jij moet overschakelen van Outbound naar Inbound? Het effect van Outbound wordt steeds minder. Wie het meeste geld heeft, kan het hardste schreeuwen. Diegene zou ook het meeste moeten binnen halen. Maar de strijd om aandacht van potentiële klanten is niet meer te winnen met geld.

Inbound verhoogt naamsbekendheid, brand authority en het aantal kwalitatieve leads – zonder er maar geld naar te gooien. Je communiceert specifieker, waardoor je minder kosten maakt. Door het centraal stellen van jouw klant, krijg je meer klanten.

1. Vergroot jouw naamsbekendheid en zichtbaarheid

Inbound Marketing begint met het aantrekken van de juiste mensen naar jouw website. Veel mensen zoeken online naar de oplossing voor hun problemen. Jij moet dus online gevonden worden. Inbound speelt hierop in met educatieve content. Iedere blogpost is een nieuwe pagina die gevonden kan worden door Google. Implementeer hierbij SEO en promoot je blogberichten.

2. Vergroot jouw brand authority

Word expert met jouw educatieve content. Belangrijk voor jouw potentiële klant én zoekmachines. Met content heb jij de kans om te laten zien dat jij weet waar je het over hebt. Dit vergroot jouw betrouwbaarheid.

3. Genereer kwalitatief websiteverkeer en leads

Specifiek getargete content zorgt voor website bezoekers van hoge kwaliteit. Mensen lezen gemiddeld 6 tot 8 stukken content, voordat ze lead worden. Het hoge aantal blogberichten voorziet hierin: educatieve, informatieve content. Opgemaakt om hen verder te begeleiden met CTA, formulieren en strategisch geplaatste menu’s.

4. Verlaag de kosten

Je haalt geen klanten meer binnen met brute kracht. Je laat de klant naar jou komen, doordat je goed gevonden wordt op social media en in zoekmachines. Daarmee verlaag je advertentiekosten. Doordat alles geoptimaliseerd is voor leads, gaan de kosten per lead ook omlaag. Inbound Marketing betekent niet dat je geen gebruik meer mag maken van Google Ads of Sponsored Content op LinkedIn. Het betekent dat je dit specifieker aanpakt: gericht targeten en communiceren. Met de juiste persoon op het juiste moment. Dit leidt tot lagere kosten en beter resultaat.

Geïnteresseerd of meer weten?

Stuur ons een bericht