Vier tips voor lokale vindbaarheid in Google

Veel organisaties zijn regionaal actief. Een lokaal netwerk onderhouden, adverteren in de lokale krant, de voetbalclub sponsoren. Het hoort er allemaal bij. Maar ook online lokaal vindbaar zijn wordt steeds interessanter.

Zoekmachines zoals Google, maar ook Facebook houden steeds meer rekening met de locatie van de gebruiker. Dankzij locatie voorzieningen op mobiele apparaten en IP adressen weten zij steeds vaker waar iemand zich bevindt. Die locatie wordt gebruikt om zoekresultaten relevanter te maken voor de gebruiker. Die heeft immers niks aan een tandarts in Amsterdam als hij in Breda woont. Onderstaande tips zorgen voor een betere lokale vindbaarheid van jouw organisatie in Google.

1. Maak een gratis vermelding aan bij Google My Business

Google toont regelmatig bedrijfsprofielen via Google My Business. Je kan je bedrijf hier gratis aanmelden. Vervolgens moet je verifiëren dat je echt bestaat (je krijgt dan een kaart met een unieke verificatie code toegestuurd). Daarna kun je allerlei bedrijfsgegevens toevoegen, zoals adresgegevens, foto’s, openingstijden en contactgegevens. Google toont deze gegevens regelmatig als iemand op jouw bedrijfsnaam of bedrijfstak zoekt.

2. Vermeldingen op het internet

Vermeldingen van jouw bedrijfsgegevens zijn belangrijk voor een goede lokale vindbaarheid in Google. Deze vermeldingen en links naar jouw website zijn waardevol om Google nogmaals te laten weten dat je bent wie je zegt dat je bent. Zorg dat jouw bedrijf vermeldingen krijgt in online gidsen, zoals telefoonboek en telefoongids. Meestal zijn er ook startpagina’s gericht op jouw locatie, of een gemeente website waar je een vermelding kan plaatsen.

Voorbeelden van online bedrijvengidsen

3. Optimaliseer Titels en meta-description

De titel en meta-description is het eerste wat iemand ziet, als jouw website in Google getoond wordt. Het is dus slim om hier jouw belangrijkste zoekwoorden in te vermelden. Een goede titel bevat in ieder geval het zoekwoord, jouw bedrijfsnaam en de locatie waarin je actief bent. In de meta-description vertel je kort iets over jouw organisatie of dienst. Het is slim om ook hier de belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen. 

4. Website optimalisatie voor lokale zoekopdrachten

Veel mensen beginnen hun zoektocht naar een product of dienst online. Regelmatig voegen ze een locatie toe aan hun zoekopdracht, zodat ze zoekresultaten uit hun regio te zien krijgen. Let maar eens op, hoe vaak typ jij jouw woonplaats bij een zoekopdracht? Het loont dus om jouw website te optimaliseren voor dit type zoekopdrachten. Stel je voor dat je een administratiekantoor in Zeist hebt, maar je bedient ook klanten in Utrecht, Houten en Doorn. Je wil dus ook in Google gevonden worden als iemand zoekt naar een administratiekantoor in Utrecht. Maak voor iedere locatie die je bedient, een eigen pagina op jouw website. Vertel op die pagina iets over jouw werkzaamheden en de locatie waarin je actief bent.

Geïnteresseerd of meer weten?

Stuur ons een bericht