LinkedIn is steeds bezig om verbeteringen toe te voegen aan hun advertentieplatform. Zo zijn er verschillende functionaliteiten geïntroduceerd waardoor je gerichter kan adverteren en die je meer inzichten geven over je gekozen doelgroep. Benieuwd naar deze functionaliteiten? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet en geven tips over hoe je ze kunt gebruiken!
LinkedIn Lead gen forms:
Sneller leads genereren door middel van een formulier. Dat is kort gezegd wat lead gen forms doen. De basis is hetzelfde als bij de standaard advertenties, echter wordt de advertentie nu aangevuld met een actiebutton. Met deze actie button bepaal je het doel van je campagne. Wil je meer leads, wil je dat mensen zich inschrijven voor een cursus of wil je meer lezers voor je blog? Op basis van dit doel bepaal je of je actiebutton bijvoorbeeld inschrijven, downloaden, offerte aanvragen of nu solliciteren gaat worden.
Zodra je op de advertentie klikt, word je doorgestuurd naar een leadformulier. Dit formulier wordt automatisch gevuld met de gegevens die al bij LinkedIn bekend zijn zoals, naam, e-mailadres, telefoonnummer, bedrijfsnaam en bedrijfstak. Je bepaalt zelf welke gegevens gevraagd worden in het formulier. Doordat men geen moeite meer hoeft te doen om zelf gegevens in te vullen is de drempel om het formulier ook daadwerkelijk te versturen veel lager. Na verzending van het formulier kom je op een bedankpagina terecht, waar de link naar je website, whitepaper of blog-pagina te zien is.
Helaas is er nog geen functie waarmee je een melding krijgt van een ingevuld leadformulier. De gegevens van deze formulieren kun je wel in het campagnebeheer downloaden. Deze downloads vind je onder campagnemiddelen, door te klikken op “Formulieren voor het genereren van leads”. Er zijn verschillende integraties met CRM systemen beschikbaar, waardoor de informatie van de ingevulde lead formulieren meteen geïmporteerd worden naar je CRM systeem. Of je kan gebruik maken van een automation software zoals Zapier.
Lead gen forms is een mooie manier om direct gegevens te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Een nadeel van deze methode is dat de kans klein is dat deze mensen ook daadwerkelijk je website bezoeken. Het is dus belangrijk dat je advertentie relevant is voor de doelgroep.
Demografische gegevens:
Sinds kort biedt LinkedIn inzicht in de personen die je advertenties hebben gezien of erop geklikt hebben. Je kunt bijvoorbeeld zien bij welke bedrijven die personen werkzaam zijn, in welke bedrijfstak ze werken en welke functietitel ze hebben. Deze informatie is vooral relevant als je een ruime doelgroep hebt gekozen; je komt namelijk zo te weten welke bedrijfstak of welk bedrijf je advertenties relevant vinden. Met deze informatie kun je de campagnes beter afstemmen op de doelgroep die ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in je product of dienst.
Nieuwe targeting vormen:
Insight tag en LinkedIn website retargeting
De LinkedIn insight tag is een simpele Javascript meetcode die je op je website kunt toevoegen. Dankzij de insight tag kun je ook retargeting campagnes draaien op LinkedIn. Mensen die jouw website bezoeken, kun je via LinkedIn blijven bereiken met advertenties. Voordat er retargeting campagnes kunnen worden aangemaakt moeten er eerst aangepaste doelgroepen gemaakt worden. Deze doelgroepen maak je aan door in campagnebeheer onder campagnemiddelen op “gematchte doelgroepen” te klikken. Hier kun je aangeven welke pagina’s de bezoekers van je website bezocht moeten hebben.
Deze doelgroepen kunnen echter pas gebruikt worden als LinkedIn minimaal 300 website-bezoekers heeft verzameld. Het is dus van belang om de lijsten niet te specifiek te maken anders moet je lang wachten voordat er retargeting campagnes live kunnen.
Contact based targeting
Een andere functionaliteit die LinkedIn heeft geïmplementeerd is dat je zelf contacten kunt implementeren. Je kunt bijvoorbeeld lijsten implementeren met e-mailadressen van contacten die voor jouw bedrijf interessant zijn. Door deze functionaliteit is het makkelijker geworden om bestaande klanten gerichte advertenties te sturen. Voor deze functie zijn er ook koppelingen met verschillende CRM systemen waardoor je lijsten vanuit je CRM naar LinkedIn kan importeren. Deze CRM systemen zullen waarschijnlijk in de toekomst nog verder uitgebreid worden.
Account based targeting
Deze vorm van targeting is veelal gelijk aan contact based targeting, je kunt namelijk ook hier een zelf samengestelde lijst uploaden. Deze lijst bevat alleen de namen van bedrijven die voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn. Zo target je in één keer alle medewerkers van dit bedrijf en is de kans groter dat je de aandacht trekt van potentiële klanten.
Adverteren op LinkedIn wordt dus steeds interessanter. Zo kan het specificeren van de doelgroep en gedetailleerde informatie over je campagne prestaties goed van pas kunnen komen bij het optimaliseren van je campagnes en het aanpassen van je strategie voor nieuwe campagnes. Wil je meer informatie over adverteren op LinkedIn? Wat deze nieuwe functies van LinkedIn voor jouw bedrijf kunnen betekenen?